Zwanger? STOP met buikspieroefeningen!

Zwanger? STOP met buikspieroefeningen!

van krachtsoefeningen incl tutende buikjes tijdens je zwangerschap!

Waarom? Dat zal ik je vertellen.

Klein plaatje met anatomie. Aan de voorzijde:

Vanaf de voorzijde gezien: Vanaf je middenrif tot je schaambeen lopen verticaal je rechte buikspieren. Links: voor je zwangerschap, midden: tijdens, rechts: na

Wanneer je zwanger bent, groeit je buik. Da’s logisch. Je rechte buikspieren gaan hierdoor wat van elkaar wijken; er komen grotere trekkrachten op de peesplaat die beide spierbundels met elkaar verbind.De peesplaat neemt sowieso iets af qua spanning onder invloed van de hormonen. Dit zie je op de afbeelding in het midden. Dit is nodig om je kindje en daarmee je buik goed te kunnen laten groeien en is dus volkomen normaal in de laatste weken van je zwangerschap en kan nog aanhouden tot zo’n 6 maanden na de zwangerschap. So far so good. Maar wat je dus niet moet doen is die peesplaat, in verzwakte toestand teveel gaan belasten! Wanneer jij veelvuldig teveel buikdruk creëert; door verkeerd ademen, een slechte houding maar ook door het doen van rechte buikspieroefeningen (daaronder valt bijvoorbeeld ook planken zonder controle van een deskundige en veelvuldig van uit ruglig overeind komen) geef je onnodig verhoging van de buikdruk en daarmee druk op de betreffende peesplaat. Dan trek je die rechte buikspieren dus nog wat verder uit elkaar dan dat ze al doen. De spanning van de peesplaat is onvoldoende om je buikinhoud goed tegen te houden waardoor er een tuutje kan ontstaan tijdens dat drukverhogende moment.

Bij 60% van de moeders is hun diastase 6 maanden na de bevalling vanzelf weer gesloten. Bij de rest duurt dit langer en verdient dit extra aandacht van een fysiotherapeut dan wel trainer met specialisatie van dit onderwerp.

Wat moet en kun je ermee tijdens je zwangerschap:

  • een goede houding en ademhaling in algemene zin (lees hier hoe!)
  • goede buikdrukopvang bij drukverhogende momenten (lees hier hoe!)
  • tape dan wel andere externe ondersteuning van je buik

Deze tape kan door een fysiotherapeut worden aangebracht die hier nascholing in heeft gevolgd. Als ondersteuning van je buik is een goede ondersteunende buikband vaak al een verlichting van de druk. Je verloskundige en anders ook in dit geval een gespecialiseerde(bekken)fysiotherapeut kan je hiermee verder helpen!

 

 

Reactie plaatsen