Duizeligheid bij het sporten dan wel snel opstaan rondom je zwangerschap
arrow_drop_up arrow_drop_down
4 december 2017 

5 Tips bij duizeligheid/’licht worden’ in je hoofd in stand (tijdens/voor/na je zwangerschap).

Ken je dat? Dat je te snel opstaat en je even ‘licht’ voelt in je hoofd? Sommige dames, waaronder ikzelf, hebben dit met grote regelmaat. En niet alleen bij snel opstaan, maar soms ook in andere gevallen. We spreken dan over een orthostatische hypotensie, oftewel, een lage bloeddruk in stand. Dit resulteert in dat lichte of vreemde gevoel zoals hierboven beschreven maar kan ook resulteren in daadwerkelijk flauwvallen. Dat moeten we natuurlijk niet hebben.

Tijdens mijn trainingen wil het nog weleens gebeuren dat er een dames last heeft van dit verschijnsel. Met name wanneer je intensief hebt ingespannen en dan stil gaat staan ‘valt de druk weg’ en kun je dit ervaren. Het woord ‘intensief’ moet je hier lezen als intensief voor je lichaam, dus het hoeft niet eens altijd voor jou intensief te voelen…

Okee, good to know, maar wat moet je ermee?

 

Hier 5 tips:

 

  1. Indien het gebeurd: ga een beetje voorover staan, duw je handen tegen je slapen en verplaats beetje bij beetje de druk van voor naar achter op je hoofd. Kom tegelijkertijd heel rustig aan omhoog tot stand. Je verhoogd op deze manier van buitenaf de druk.
  2. Span je bilspieren aan, maak vuisten, kruis je benen. Ook dit zijn bloeddruk-verhogende manoeuvres.
  3. Als je voelt dat het niet weg trekt, ga zitten of, indien mogelijk liggen. Als het kan beentjes omhoog tegen de muur maar überhaupt liggen zorgt al voor verbetering van doorbloeding naar je hersenen. Zit er vooral niet mee te gaan zitten. (Zelfs al sta je in je de winkel. Alles beter dan naar de vlakte gaan!)
  4. Stop niet ineens met inspannen, blijf dus altijd in beweging om de orthostatische druk (druk in stand) op peil te houden . Dit is ook de reden dat ‘mijn dames’ tijdens het sporten niet stil mogen staan. (Dus idd lieve sportsters, er zit een reden achter, naast dat ik jullie graag aan het werk houd 😉 ). Als je aan het hardlopen of fietsen bent en je moet wachten bij een rood licht, blijf dan resp. joggen of span bewust (eventueel afwisselend) spiergroepen aan (als bij punt 2 vermeld).
  5. Algemene adviezen: zorg dat je voldoende water drink (dus vooral ook bij warme omstandigheden goed bewust blijven!), toch af en toe wat zout eet of ten minste zoute dropjes voor handen hebt en probeer te zorgen dat je niet te vermoeid bent. Ik heb het in geen onderzoek kunnen vinden maar ik acht het klinisch bewezen dat vermoeidheid wel degelijk zorgt voor het versnelt optreden van deze klachten. Best logisch aangezien alles voor je lijf meer moeite kost wanneer je moe bent. Goed slapen dus! (mooie opgave hè moeders…)

 

Mocht je nou sporten en herken je het verhaal van hierboven, maak dit dan kenbaar aan je trainer dan wel een eventueel trainingsmaatje.

Blijf je veel last houden, dan kun je het hoofdeinde van je bed op klossen zetten waarbij deze zo’n 20cm hoger komt dan je voeteneinde. Het slaapt wellicht minder lekker maar is erg goed voor de bloeddrukregulatie, zodat je overdag minder klachten hebt. En altijd belangrijk, maak je je zorgen of heb je vragen: raadpleeg je huisarts. Hij kan je vast verder helpen.

Een orthostatische lage bloeddruk is niet gevaarlijk maar kan wel heel vervelend zijn.

Goed voor jezelf zorgen dames!

 

Meer lezen? Mijn bronnen zijn oa:
https://www.lumc.nl/patientenzorg/patienten/patientenfolders/orthostatische-hypotensie
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=21333
Reactie plaatsen