Wat is een diastase? Hoe weet je of je dat hebt en wat moet je ermee?
arrow_drop_up arrow_drop_down
27 september 2017 

Een Diaswatte? Wat is een diastase? En heb jij 'm?

Wat is een diastase?

Laten we daar eens mee beginnen. Een diastase is het wijken van de rechte buikspieren (diastase) op de middellijn van de bindweefsel-peesplaat die de rechte buikspieren met elkaar verbindt (de linea alba). Deze plaat loopt van de onderkant van het borstbeen naar de bovenkant van het schaambot en is normaal gesproken ongeveer 1 cm breed. Deze diastase kan langs de gehele lijn optreden. Als de ruimte tussen de linker- en rechterhelft van je rechte buikspieren groter is dan normaal spreekt men van een (rectus) diastase. Een diastase kan diverse oorzaken hebben en leidt soms tot klachten. Gelukkig kun je met hulp van de juiste professionals zelf veel doen om eventuele klachten te voorkomen en/of te verminderen. Met een simpel testje kun je je eigen buik checken op diastase. Op www.diastase.info kun je veel informatie vinden en ook op www.bekkenbodemonline.nl staat informatie en oefeningen.

Heb ik een diastase?

Je kunt checken of je een diastase hebt, door op je rug te gaan liggen met opgetrokken knieën en dan je hoofd en schouders iets op te tillen van de ondergrond (zie afbeelding). Zet je vingers net boven je navel op je buik en voel eens hoe breed en hoe diep de ruimte tussen de linker- en de rechterhelft van je buikspieren daar is. Verplaats je vingers vervolgens al voelend steeds iets omhoog tot je bij je borstbeen bent aangekomen. Neem je tijd en doe ditzelfde ook naar beneden, over de rechte lijn tussen je navel en je schaambeen. Je zult voelen dat de ruimte misschien verschilt over de hele linie. Voelt de lijn als een deukje waar je zachtjes van links naar rechts overheen kunt bewegen dan is dat uitstekend. Voel je een duidelijke diepte of afstand tussen je rechte buikspieren? Of voel/zie je juist een bult ontstaan ergens op de lijn? Beide zijn tekenen van een diastase.

Dat een diastase niet meer dan 2 vingers breed mag zijn, is achterhaald. Dat je ‘alleen schuine en  geen rechte buikspieroefeningen’ zou mogen doen bij een diastase van meer dan 2 vingers breed ook. Herstel van de totale functie van de core (het spiercorset); daar gaat het om. Het blijkt zelfs dat een rechte buikspieroefening met voorspanning van de juiste spieren (de m. transversus abdominis = die lage buikspieren waar we het vaak over hebben) zorgt voor de optimale spanning en stevigheid van de linea alba (het bindweefsel tussen de rechte buikspieren). Overactiviteit van de schuine buikspieren kan bij sommige cliënten leiden tot verergering van de klachten.

Hoe ontstaat een diastase?

Een diastase ontstaat wanneer de druk op of trek aan de rechte buikspieren groter is dan het weefsel daartussen kan hebben. Soms is de druk van binnenuit te groot (buikdruk). Soms is het weefsel te slap. Vaak gaat het om een combinatie van beide.

Tijdens de zwangerschap bijvoorbeeld, neemt én de druk toe door het groeiende kindje én neemt onder invloed van hormonen de stevigheid van het weefsel wat af. Een diastase in de laatste weken van de zwangerschap en in de periode daarna is dan ook volkomen normaal en zelfs noodzakelijk om je buik te kunnen laten groeien. Bij 60% van de moeders is hun diastase 6 maanden na de bevalling vanzelf weer gesloten. Bij de rest duurt dit langer en verdient dit extra aandacht.

Niet alleen zwangerschap kan een diastase veroorzaken. Ook fors overgewicht of vaak en veel buikdruk maken (bv. zware krachttraining doen met een inadequate techniek, een blaasinstrument bespelen of veel hoesten bij COPD) kunnen leiden tot diastase.
Tot slot bestaan er uiteraard ook gewoon verschillen tussen mensen in anatomie en wordt de één eenvoudigweg met meer ruimte tussen de buikspieren geboren dan de ander.

Diastases komen dus ook zonder zwangerschap voor en geven soms klachten, maar dit hoeft zéker niet altijd het geval te zijn.

Wat nu?Meer weten? Ga naar www.diastase.info en lees er alles over! Wil je er vanaf? Zorg voor professionele hulp. Hier lees je welke pro’s jou kunnen helpen. Echografie geeft de meeste informatie over de daadwerkelijke wijking en diepte en daarbij is een goed persoonlijk trainingsprogramma van belang. Mail gerust naar suzan@hipfitmam.nl.

Of schrijf je in om te komen trainen om er preventief mee bezig te zijn dan wel ‘op te trainen’!

Bij de cursussen MamaFit wordt veel aandacht gegeven aan herstel van de buikspieren,  rompstabiliteit en bekkenbodem. Meer weten of ook een cursus volgen? Informeer vrijblijven per mail; suzan@hipfitmam.nl, app: 0624653730 of schrijf je in!

Bronnen:
  1. Beer GM, Schuster A, Seifert B et al. The normal widt of the linea alba in nulliparous women. Clinical Anatomy 2009. 22(6):706-711
  2. Lee DG, Hodges PW. Behaviour of the linea alba during a curl-up task in diastasis rectus abdominis: an observational study. JOSPT 2016. 46(7):580-589
  3. Mota PG, Pascoal AG, Carita AI, Bø K. Prevalence and riskfactors of diastasis recti abdominis from late pregnancy to 6 months postpartum, and relationship with lumbo-pelvic pain. Manual Therapy 2015. 20(1):200-205
  4. Bø K, Hilde G, Tennfjord MK, Sperstad JB, Engh ME. Pelvis floor muscle function. pelvic floor dysfunction and diastasis recti abdominis: prospective cohort study. Neurouology and Urodynamics 2017. 36:716-721
Reactie plaatsen